Ideje za otroke: Vsak je svoje sreče kovač
Naj se dan vrti okoli sreče! <3 Na kup sem zbrala ideje za otroke, malo večje otroke in odrasle. Od ustvarjanja do plesa in zabave.
“Kaj je sreča? Kdaj smo srečni? Kako smo srečni? Kaj delamo za srečo?” bodo vprašanja, ki si jih danes postavljamo. Tema je primerna za vse starosti, od naših najmlajših, do tistih v nižjih razredih OŠ, za najstnike in na koncu koncev tudi za nas, mamice, očke, tete, strice, babice, dedke, vzgojiteljice…
IDEJE ZA OTROKE
Ideje so med seboj povezane, a lotite se lahko vseh ali samo ene. Tudi vrstni red je vaša izbira.
PREBERITE PRAVLJICO:
Svetlana Makarovič: O miški, ki si je skovala srečo
Miška je sklenila:
-Skovala si bom srečo, lep košček mišje sreče si bom skovala in potem bom srečna.
Stekla je h kovaču, ki je ravno sedel, da bi pojužinal kos črnega kruha s salamo, splezala mu je po hlačnici in zavpila: -Dober tek, kovač! Ko boš pojedel, bi te nekaj prosila, če lahko.
Kovač se je začudil:
-Kaj pa bi rada? Kar povej, miška!
Miška si je pogladila brčice, se prijazno zagledala kovaču v oči in zacvilila:
-Imaš majhen košček železa zame? Mi ga daš?
-No, drobtinico železa bi že lahko pogrešal, je rekel kovač.
-No, je nadaljevala miška, potem bi prosila, če bi mi ta košček železa segrel in mi posodil kladivo in nakovalo. Kovač se je zakrohotal, da je miško skoraj odpihnilo.
-Pa menda ne boš kovala, miška?
-Bom, je odločno rekla miška, skovala si bom srečo, razumeš.
Nazadnje je kovač razumel. Naredil je miški majceno nakovalce in čisto majceno kladivce, segrel je drobtinico železa in jo položil na nakovalce:
-No, miška,kar začni!
Miška je z resnim obrazom prijela za kladivce in začela kovati drobtinico železa in je tako navdušeno tolkla, raztegovala in zvijala železo, da ji je pot curkoma lil s čela. Kovala je, dokler ni sonce zašlo.
-No, zdaj bo menda dovolj skovana, tale moja sreča, je rekla miška. Kovaču je pokazala svoj izdelek.
-Vidiš, je rekla ponosno, to je mišja sreča, sama sem jo skovala. Ker, veš, vsak je sam svoje sreče kovač.
-Pa si prepričana, da je to res sreča, je vprašal kovač in se muzal v brke. Miška se je samo srečno zahihitala in zaklicala:
-Gotovo, da je! Če ne bi bila to sreča, ali bi se čutila tako srečno, kakor se čutim ravno zdajle? Stisnila je mišjo srečo pod pazduho in oddrobnela po poti. Nikogar ni srečala. Pa se je spomnila:
-Seveda, sreča, kaj pa drugega. Srečo imam, da nisem srečala mačke!
Ob potoku ji je spodrsnilo na mokrih kamnih pa je cepnila v potok. Komaj se je rešila na breg. -Kakšna sreča, da ni potok deroč! Pa sem se rešila, ej, srečo imam, seveda!
Čisto mokra je bila, mokra kot miš, kot se reče, pa si je rekla: -Srečo imam, da ni zima, sicer bi še zmrznila.
Zapihal je veter, mokro miško je zmrazilo. -Kakšna sreča, da piha veter, tako bom prej suha, se je zahihitala.
Prišla je domov. Medtem so bili v njeni shrambi tatovi in so odnesli polovico njenega pšeničnega zrnja. -Pa imam res srečo, si je rekla miška, lahko bi bi bili odnesli vse zrnje, pa so mi ga le pustili polovico. In poleg tega je zdaj v shrambi veliko več prostora kot prej. To je pa res sreča!
Stisnila je k sebi svojo skovano mišjo srečo, se stisnila v kot, in preden je zaspala, si je še rekla:
-Oh, kakšna sreča, da imam srečo…
VPRAŠANJA ZA OTROKE PO BRANJU PRAVLJICE:
Kaj pomeni kovati? Kdo je kovač?
Zakaj je bila miška srečna?
Kaj se ji je zgodilo?
Zakaj ni postala žalostna?
Kdaj si ti srečen/srečna?
Kdaj si žalostna? Kaj takrat lahko narediš, da se potolažiš?
Pri tej prvi igrici si lahko izbereš eno ali vse variante igre. Najprej prosiš otroka, da ti pokaže z gibanjem, kaj dela, kadar je srečen (pusti tudi, da zavriska, ampak pazi, da ne izgubiš njegove pozornosti). Pokaže naj tudi, kako je žalosten, jezen, prestrašen, presenečen, zaspan, lačen, žejen, zaljubljen…
IZRAŽANJE ČUSTEV SKOZI GLASBO
Nadaljevanje prve variante je, da nastaviš glasbo in otroku naročiš, da se giba po prostoru na način, kot mu veli glasba. Če je žalostna, naj se giblje nežno, če je vesela, naj se giba živahno, če je strašna, naj se skrije…
PRENAŠANJE ČUSTEV (ČE IMAŠ VEČ OTROK, LAHKO PA TUDI SAMO TI IN OTROK)
Pri tej igrici gre že za to, da s svojim gibanjem vplivamo na ljudi okoli nas. Določita kdo začne. Ta se odloči, katero čustvo bo izražal in ti najprej pokaže čustvo. Potem se te dotakne in ti isto čustvo izraziš na svoj način.
PLES: ČE SI SREČEN
Za še več gibanja in zabave, zaplešite ples Če si srečen.
Plešeš po ritmu, lahko se vrtič, mahaš z rokami, karkoli…
Če si srečen z rokama zaploskaj si (zaploskaj 2x)
Če si srečen z rokama zaploskaj si (zaploskaj 2x)
Če si srečen in če srečo rad bi še delil z nekom (zavrti se z rokami odročeno – kot avion)
Če si srečen z rokama zaploskaj si (zaploskaj 2x)
Ponoviš isto:
Če si srečen stopi mački kar na rep (2x z nogo stopiš navidezni mački na rep)
Če si srečen primi kravo za roge (2x se potegneš za navidezne roge na svoji glavi)
Če si srečen kokodakaj na ves glas (2x glasno zakokodakaš in zakriliš z rokami kot kokoš)
Če si srečen kakor kača zvijaj se (2x se z rokami skupaj zvijaš kot kača)
Če si srečen zdaj ponovi vse od prej (2x plosk plosk, 2x mijav mijav, 2x mu mu, 2x ko ko, 2x kss kss)
Če si srečen glasno vzklikni zdaj hura (Skočiš v zrak in vzklikneš HURAAA)
Tukaj najdete glasbo: Čarovnik Grega, Kurje kravje mačji rock n roll
DODATEN PLES:
DODATNA IGRA:
Naučite se lahko igrice En kovač konja kuje
En kovač konja kuje, kol’ko žebljev potrebuje? 1, 2, 3, pa povej število TI!
Svojo srečo lahko izdelate na več načinov ali na vse načine 🙂
SREČA IZ DOMAČEGA PLASTELINA
Ena ideja je, da naredite domači plastelin in si zadate nalogo, da vsak iz plastelina “skuje” svojo srečo. Lahko je v obliki živali, simbola, lahko je samo kroglica posebne barve… Vseeno, samo, da je sreča. (Tudi plastelin izdelajte skupaj ;))
Potrebuješ:
2 jogurtova lončka moke (kakršnekoli)
1/2 lončka soli (čimbolj drobne)
1 jogurtov lonček vode
1 žlico rastlinskega olja
Za barve:
Jedilne barve
Tempere (za večje otroke)
Recept:
Zmešaš vse sestavine in po potrebi dodaš moko/vodo, da dobiš plastelinu podobno zmes. Dobro zgneti.
Maso razdeli na več kosov in vsakega pobarvaj s svojo barvo. Dobro zmešaj in spet pregneti.
Ta ideja je skoraj enaka prejšnji, samo da narediš sladko testo za piškote, ki jih še spečeš in poješ. Dovoljeni so vsi vzorci sreče, recept pa je sledeč:
Potrebuješ:
– 125g masla
– 150g moke
– 100g sladkorja
– 1 veliko jajce
– 1/2 žličke pecilnega praška
– 2 ščepa soli
Vse skupaj zmešajte v gladko maso in dodajte karkoli imate doma – nadrobljeno čokolado, limonino lupinico, kokosovo moko, pomarančno lupinico, suho sadje, oreščke… ali pa čisto nič. Kar vas najbolj osreči 🙂
Celotno maso zvaljajte v debelo klobaso in jo narežite na 1cm velike kroge, da dobite srečne cekinčke, lahko pa oblikujete po svoji želji. Postavite jih na pekač in pecite 8-10 minut na 180 stopinjah. To je to 😉 Dober tek!
Vsak dan vam bom tukaj predlagala, kaj gledati namesto televizijskih risank. Včasih bo to lutkovna predstava, včasih risanka, včasih gledališka predstava, včasih film…
Risanko predlagam, da pogledate po kosilu, za umirjanje ali pa zvečer pred večerjo. Naj bo to ena risanka. To povejte že vnaprej. In povejte, da je to zato, ker so to posebne risanke in se po njih še malo pogovarjamo.
Zelo priporočam pa zvočne pravljice. Nina in Ian jih poslušata, ko gresta spat ali ko se igrata v svoji sobici. Zvočne risanke otroke pomirijo in jim dajo možnost, da si ustvarijo sliko po svojem okusu. Po pravljici jih lahko rposimo, da kaj narišejo iz pravljice, ki so jo poslušali.
RISANKA: ZOBNA MIŠKA
ZVOČNA: SAPRAMIŠKA
Sapramiška je ena mojih najljubših zvočnih pravljic. Svetlana Makarovič je res izvrstna avtorica. Pravljica je polna super pesmi in nisem še srečala otroka, ki bi mu bila Sapramiška dolgočasna.
Na koncu pa je čas za umirjanje. To pride prav pred spanjem. Najbolje je, da se najprej umirite in za lahko noč preberete še pravljico ali pa zavrtite zvočno pravljico, lahko pa tudi obratno.
Aktivnosti za umirjanje so za majhne otroke zelo pomembne in jih na splošno premalo uporabljamo. Vaje za umirjanje so primerne kadarkoli čez dan, ko vidimo, da je otroku vsega preveč, da je razdražen in nemiren. Super pa so tudi za zvečer, pred spanjem.
Pri vajah za umirjanje pomirite najprej sebe. 😉 Vzemite si čas in otroku tudi povejte, da je čas za umiritev.
Za zaključek dneva o miškah in sreči, se umirimo z dvema dejavnostima:
GIBALNO UMIRJANJE: MAČKA IN MIŠKA – JOGA ZA OTROKE
BESEDNO UMIRJANJE: BODI TIHO KOT MIŠKA – ŠEPETANJE
Šepetanje je lahko zelo zabavno, hkrati pa otroke umiri. Otroku povejmo, da se vaja imenuje Tiho kot miška in da morate s počasnim in tihim šepetanjem povedati nekaj lepega. Pazite, da tudi vi šepetate. (Na primer: “Kaj ti je bilo danes najbolj všeč? Kaj ti sploh ni bilo všeč?” Šepetajo se vprašanja in odgovori. Potem spodbudite otroka, da vas šepetaje vpraša isti dve vprašanji in vi v šepetu odgovorite.
Igrico lahko uporabite tik pred spanjem ali kadarkoli v dnevu. <3
ZA STAREJŠE OTROKE
Pri starejših otrocih se lotimo iste teme, a malce drugače. Večji poudarek damo na vpliv, ki ga imamo na druge in na to, kako naše odločitve vplivajo na ljudi okrog nas. Poleg sreče se lahko lotimo tudi zahtevnejših čustev in situacij.
- Najprej jih prosimo, da na list papirja napišejo osebe, ki so jim všeč in bi jim bili radi podobni (to so lahko zvezdniki, vplivneži, osebe, ki jih poznajo, prijatelji, kdorkoli…).Potem jih prosimo, da zraven vsakega napišejo, z eno besedo ali stavkom, zakaj jim je ta oseba všeč.
- Prosimo jih, da na list papirja zapišejo imena oseb, ki jim zares niso všeč. In spet besedo ali dve, zakaj ne.
- Na list papirja naj napišejo imena oseb, ki imajo vpliv na širšo družbo. Zraven naj napišejo ali je vpliv dober ali slab.
Pogovorimo se o ljudeh, ki so na lastno pest spremenili svet. Zagotovo jim omenimo Greto, pa Marka Zuckeberga, ki ima v lasti FB in IG, povejte jim, kdo je vplival na vas, ko ste bili otrok, kdo vpliva zdaj.
NA KOGA VPLIVAM JAZ? KAKO?
Otrok naj na list papirja napiše, na koga vpliva on. Če ima težave, mu pomagajte (ne pozabite nase ;)) in se pogovarjajte še o tem, na koga bi lahko vplival. Naštejte čimvečji krog ljudi, da se bo otrok zavedal svoje moči. Naštejte tudi prodajalko v trgovini, starejšo sosedo, sošolca brez prijateljev…
Otroku damo za poslušat pesem Adija Smolarja in mu rečemo, da jo pozorno posluša. (Za mamice in očke je pomoč v obliki besedila TUKAJ)
Vprašanja po poslušanju (ne berite jih iz lista, naj se ne zdi kot šolska naloga :)):
1. S kom vse je Adi delil svojo rolico papirja?
2. Zakaj?
3. Kakšna oseba je Adi?
4. Ali je s svojimi dejanji vplival na koga?
5. Kako misliš, da se je počutila deklica, klošar, sprehajalci v parku…
6. Ali se lahko vsak odloči, da bo do drugih prijazen?
7. Kaj so neke prijazne geste, ki lahko komu polepšajo dan?
8. Je tebi že kdaj kdo tako polepšal dan, si ga ti drugim?
POZOR! Ne polagajte odgovorov otrokom v usta! Tudi, če rečejo, da nima vpliva in da ne, ne vplivaš na nikogar, nič hudega. Povejte svoje mnenje, najboljše na primerih. Na primer en resničen primer: Včeraj (res) se je eden od stanovalcev BS3 naselja odločil, da bo vsem polepšal dan in delil nasmehe in rožice. In res je polepšal precej slab dan, poln novih ukrepov <3 Mogoče poveste o tem, kako smo zbrali denar za Krisa…
Skupaj z otrokom ustvarite neke vrste razpredelnico, na kateri bo 30 okvirčkov (kako jih boste razporedili in kaj bodo predstavljali, prepustite otroku). Razpredelnico naj otrok obesi nekam v sobo. Vsak dan naj naredi nekaj, kar bo nekomu polepšalo dan. To naj bodo majhna, a očitna dejanja. Ne pozabite ga opomniti, da velja tudi za vas in celo, če sebi polepša dan. Ker je tudi to pomembno.
Za vsako tako dejanje obkljuka / pobarva en okvirček. Vsak dan se pogovarjajte, kaj vse je naredil, koga vse osrečil. In vprašajte, kako se ob tem počuti sam.
za dojenčke
Nekaj idej še za najmlajše člane družine. 🙂
Dojenčki, ki se že kobacajo
Če se naš dojenček že kobaca, mu na tla postavimo različne ovire. Kot nekakšen poligon. Uporabimo lahko blazine, zvijemo kakšno brisačo, postavimo paket rolic toaletnega papirja … Karkoli že imamo doma. Na koncu tega poligona ga čakamo mi, ga spodbujamo in se mu na široko smejimo. Ko mu uspe priti do nas, ga močno stisnemo k sebi in mu povemo, da smo srečni, da ga imamo. 🙂 Pri tem lahko pomagajo tudi starejši bratci in sestrice, navijajo, in se ga razveselijo, ko pride na cilj. Pričakajo ga pa lahko tudi igračke, ki jih ima rad.
Dojenčki, ki se plazijo
Če se naš dojenček že plazi, mu lahko prav tako pripravimo poligon, le da so ovire povsem položne. 🙂 V tem primeru bo šlo bolj za senzorično pot. Na tla lahko prilepimo veliko šumečo plastično vrečo, brisačo, papir, morda imamo doma tisto folijo z zračnimi mehurčki. 🙂
Lahko pa se le uležemo k dojenčku na tla, se mu smejimo, vabimo k sebi, in se ga močno razveselimo, ko se mu uspe priplaziti do nas. 🙂
Dojenčki, ki se še ne plazijo
Če se naš dojenček še ne plazi, ga položimo na trebušček, okoli njega pa postavimo predmete z različno teksturo. Predmeti naj bodo varni, da jih bo dojenček lahko pretipal in dal v usta. 🙂
Mi smo uporabili kosmato blazino, blazino napolnjeno z bunkicami, prevleko napolnjeno z zmečkanim papirjem, in ploščo igralne podloge. Uporabimo lahko še veliko drugih stvari – trde, mehke, kosmate, gladke, hrapave, šumeče predmete.
Dojenčki, ki še niso radi na trebuščku
Dojenčka položimo predse, mu sezujemo nogavičke, in ga po nogicah nežno božamo s predmeti z različnimi teksturami. Npr. z mehko brisačko, perjem, volno … Različne (varne) predmete lahko dojenčku ponudimo tudi v rokice.
Zavrtimo si svoj najljubši komad, dojenčka primemo v naročje in z njim plešemo. 🙂 Preprosto, kajne? Pa vendar to verjetno počnemo preredko. Če imamo doma tudi starejše otroke, naj vsak posebej izbere svojo pesem, nato pa nanjo zapleše cela družina.
Pri zelo majhnih dojenčkih pazimo, da glasba ne bo preglasna in ples ne preveč razburljiv. 🙂
Dojenčka vzamemo v naročje in se z njim preprosto pogovarjamo. Povemo mu, kaj nas osrečuje, ga lupčkamo in božamo. Povemo mu, da nas je s svojim prihodom na svet osrečil. Pri takem prijetnem stiku z dojenčkom naše telo proizvaja hormon sreče, oksitocin, ki krepi imunski sistem in pomaga pri spopadanju s stresom. 🙂
K sodelovanju lahko povabimo tudi starejše otroke.
- 1 – 2 sladka krompirja
- 2 banani
- 1 jogurtov lonček ovsenih kosmičev
- 1/4 jogurtovega lončka polnozrnate moke (mi smo uporabili kar ajdovo moko, verjetno pa bi bilo boljše s pirino ali pšenično)
- 1/2 čajne žličke cimeta
Sladki krompir olupimo, narežemo na kocke in skuhamo. Ko je skuhan, ga odcedimo in ohladimo. Skupaj pretlačimo banano in krompir. Dodamo ovsene kosmiče, moko in cimet. Z vlažnimi rokami iz testa oblikujemo kroglice in jih položimo na pekač obložen s peki papirjem. Z vilicami kroglice nežno sploščimo v obliko piškotkov. Pečemo približno 20 minut na 180°C.
Naši so dobili temno rjavo barvo, ker smo uporabili ajdovo moko in bel sladki krompir. Če bi uporabili navaden sladki krompir in npr. pirino moko, bi pa verjetno izpadli precej lepše, oranžne barve. 🙂 So bili pa vseeno zelo okusni in sladki.
ZA STARŠE
Ker si preprosto zaslužimo 😉
Naredi si ultimativno glasbeno playlisto pesmi, ki te vedno osrečijo. Ne pozabi na kakšne tiste dobre stare iz Osnovne in srednje šole, ki prikličejo kup spominov. Nalij si kozarec vina/koktejla/čaja in uživaj ob prepevanju. <3
Pa ja, nisem pozabila na recept za koktejl, hahaha, evo, en tak, ki gre v originalu v bakren lonček, lahko pa tudi v čajno skodelico ;), da ne bo kdo kaj rekel ;):
Potrebuješ:
50 ml vodke
žlico limetinega soka
120 ml ingverjevega piva
Priprava:
Lonček napolni z ledom
Dodaj vodko in limetin sok.
Prelij z ingverjevim pivom (do vrha skodelice)
Premešaj, okrasi z limeto in uživaj <3
Slika je simbolična 😉
Ker boste danes vsi napolnjeni s srečo in energijo, je lahko aktivnost za vaju malo bolj zahtevna. Naloga za vaju: Osreči partnerja!
Naloge so 3. Tisti, ki jih opravi bolje, si zasluži nagrado (to določita sama ;)).
MINI PARTNERSKI KVIZ
Potrebujeta: Vsak svoj list papirja in pisalo. Pripravita ogradi, da partner ne vidi, kaj pišeta.
1. Na list napišeta (naštimajta štoparico na 2 minuti):
lokacijo vajinih najljubših počitnic (na katerih sta bila pred ali z otroki)
vajino pesem (poročno, iz zmenka, ena, ki je obema všeč…)
en vajin skupni načrt za prihodnost
svoj najljubši spomin iz vajine zveze
kaj mislita, da je partnerju najbolj všeč na vama (optimizem, iskrenost, lasje… :))
Po dveh minutah delita odgovore. Prištejta si vsak eno točko, ko je bil odgovor enak oz. pravilen.
2. Spet nastavita štoparico in v dveh minutah na list napišita vse partnerjeve lastnosti, ki so vama všeč. Tisti, ki jih napiše več, dobi točko.
3. Imata vsak 5 minut, da partnerju pripravita prigrizek in pijačo po njegovem okusu. Točko dobi tisti, ki mu je v 5. minutah uspelo opraviti troje – prigrizek, pijačo in narisati nasmeh na obraz partnerja.
Tisti, ki dobi več točk, si zasluži posebno nagrado. Sicer pa uživajta ob prigrizku in pijači. 😉
Lep srečen dan vam želim ,
Anja <3
ANJA OMAN
Mamica 6 letne navihane Nine in malčka Iana, blogerka, učiteljica in inštruktorica Plesnega pilatesa. Želim si, da bi na Mamini mazi vsaka mamica našla oporo, podporo in ljubezen, ki si jo lahko med sabo nudimo le mamice.
Komentiraj