Zakaj moj otrok meče hrano na tla?

Zakaj moj otrok meče hrano na tla? Zakaj podre stolp iz kock takoj, ko ga skupaj sestaviva? Zakaj pleza na pohištvo in skače z njega? Zakaj namesto risanja barvice postavlja v vrsto?
Otroci pogosto kažejo ponavljajoče se vzorce vedenja, ki jih starši težko razumemo ali jih pripišemo nagajivosti in neposlušnosti. V resnici pa je velika verjetnost, da naš malček ne meče hrane na tla zato, da bi nas jezil, in ne meče igračk s polic ali iz košare zato, ker bi nam rad zagodel. Če otroka dobro opazujemo, bomo verjetno zaznali specifične vzorce ponavljajočega vedenja pri igri in drugod. Otrok si s ponavljanjem nekaterih aktivnosti, s ponavljanjem nekega vedenja v igri ali sicer utrjuje in preoblikuje kognitivne sheme. Kognitivne sheme predstavljajo to, kaj otrok že ve o svetu.
Otrok skozi ponavljajoče vzorce vedenja spoznava svet okoli sebe. Ti ponavljajoči vzorci se kažejo v otrokovem vsakdanu; pri igri, pri jedi, pri vsakdanjih opravilih, itd. S ponavljanjem neke aktivnosti (npr. metanje predmetov na tla, podiranje stolpov kock, itd.) otrok krpa luknje v svojem razumevanju sveta okoli sebe. S tem sestavlja kognitivne modele. Npr.: “Če vržem žogo na tla, se odbije. To ponovim z različnimi žogami in vidim, da se vsaka odbije. Če vržem na tla kos kruha, se ne odbije. Posodobim mentalno shemo o tem, kaj se zgodi, če neko stvar vržem na tla. Zaenkrat vem, da se žoge odbijejo, kruh pa ne. Kaj pa če vržem na tla kos sadja? Kozarec? Kocko?”
Taki vzorci vedenja so za otroka normalni in nujni. Otroku pomagajo poiskati odgovore na nešteto vprašanj o svetu okoli njega. Čez čas te sheme delujejo kot nekakšna navodila, ki otroku pomagajo pri razumevanju predmetov in okolice.
Seveda je razlogov za vedenje kot je metanje hrane na tla lahko več in ne gre vsega pripisati razvoju kognitivnih shem. Vseeno nam pa lahko razumevanje teh shem vsaj malo pomaga bolje razumeti, kaj se dogaja v glavicah naših otrok.
Najpogostejši vzorci vedenja pri igri – igralne sheme
Igralne sheme so ponavljajoči se vzorci pri otrokovi igri, ki pomagajo otrokovemu (kognitivnemu) razvoju.
Igralne sheme lahko pri otroku opazimo tipično okoli prvega leta. Pri nekaterih otrocih bodo te sheme zelo očitne, pri nekaterih ne. Ponavadi pri otroku v nekem obdobju prevladuje ena shema, ko pa jo osvoji, preide na drugo. Tipično je tudi prepletanje različnih shem hkrati.
Poznamo devet najbolj tipičnih igralnih shem:
- Povezovanje – Otrok rad povezuje predmete med seboj, nalaga predmete enega na drugega, rad veže predmete med seboj. Otrok v tej shemi rad gradi (in podira) stolpe iz kock, sestavlja (in razstavlja) predmete.
- Ograjevanje – Otrok rad gradi ograjo / stene okoli predmetov (ali sebe) ali mednje postavlja meje. Otrok v tej shemi morda rad riše okvirje svojim risbam, gradi stene in ograje, hrano razvršča ob rob krožnika.
- Prekrivanje / ovijanje – Otrok rad prekriva in skriva predmete in / ali sebe oz. svoje telo. Otrok v tej shemi ima morda rad oblačenje, barvanje, skrivanje igrač, igro ku-ku.
- Menjavanje zornega kota – Otrok rad eksperimentira s preminjanjem zornega kota. Otrok v tej shemi rad npr. visi z glavo navzdol, rad pleza, rad spreminja položaj svojega telesa in gleda stvari z različnih zornih kotov.
- Razvrščanje – Otrok rad razvršča predmete v vrsto ali kolono, razvršča predmete po barvi, velikosti, itd. Otrok v tej shemi morda rad pospravlja predmete (na svoj specifičen način).
- Vrtenje – Otroka zanimajo stvari, ki se vrtijo, kotalijo, sukajo ali obračajo. Otroka v tej shemi morda zanimajo igrače s kolesi, vrtenje pralnega stroja, vrtenje svojega telesa.
- Preoblikovanje – Otroka zanima spreminjanje oblike stvari in predmetov. Otrok v tej shemi morda rad meša barve med seboj, zmeša vso hrano na krožniku, opazuje spreminjanje stanja predmetov.
- Prenašanje – Otrok rad prenaša predmete z ene točke na drugo. Otrok v tej shemi morda rad nosi predmete v svojih rokah, žepih, prevaža predmete v vozičku, samokolnici, itd.
- Gibanje – Otroka zanima gibanje različnih predmetov in gibanje svojega telesa. Otrok v tej shemi rad meče, spušča, brca, kotali predmete, morda rad skače s pohištva, opazuje predmete med gibanjem.
Kakšne aktivnosti in igrače so primerne za različne sheme?
Ogromno idej za aktivnosti, ki omogočajo raziskovanje sheme, ki je otroku v nekem trenutku najzanimivejša, najdemo na spletu, npr. na Pinterestu. V iskalnik vpišemo frazo “play schema activities”.
Prilagam še zelo obsežen PDF dokument, ki vsebuje tabelo z ogromno idejami za aktivnosti po shemah, presenete si ga lahko TUKAJ.
Veliko idej najdete tudi na povezavah, ki sem jih dodala na konec tega prispevka.
Sicer pa je precej enostavno – opazujemo otrokovo vedenje in vzorce, ki se ponavljajo pri igri, in mu omogočimo raziskovanje teh vzorcev na različne načine.
Zakaj je te igralne sheme dobro poznati?
Zato da otroka lažje razumemo. Da lažje razumemo, da ni vsako “neprimerno” vedenje preizkušanje mej. Otroci skozi te sheme preprosto gradijo svoje poznavanje sveta. Gradijo kongitivne modele, ki jim bodo pomagali normalno funkcionirati v našem svetu. Odrasli imamo nekatere kognitivne sheme razvite ravno zato, ker smo kot otroci skozi igro spoznali obnašanje različnih predmetov, spoznali nešteto kombinacij vzroka – posledice. Zato nam danes ni treba več razmišljati npr. o tem, kako ravnati s steklom (vemo, da se hitro razbije), imamo približne predstave, koliko smo sposobni nositi z rokami, hitro znamo oceniti, kako moramo zložiti neke predmete, da bodo zavzeli najmanj prostora ali da bodo stabilni. Otrok se pa vsega tega še uči. Spoznati mora ogromno različnih materialov in fizikalnih lastnosti. 🙂
Poleg tega pa lahko z opazovanjem shem, ki so v nekem obdobju pri otroku najbolj izrazite, lažje izberemo igrače in aktivnosti, ki bodo otroka dejansko zanimale in bodo zanj koristne. Se vam je že zgodilo, da ste kupili drago (po možnosti didaktično) igračo, otroka pa sploh ni zanimala ali pa jo je uporabljal na način, ki ni bil predviden? Meni tudi. 🙂 Ko znamo opazovati otroka in njegova trenutna zanimanja, veliko lažje izberemo primerne igrače in veliko lažje pripravimo zanj aktivnosti, ki ga bodo zanimale.
Dodatni viri
Tabela (v angleščini) z ogromno idejami za različne aktivnosti za posamezno shemo: https://www.yumpu.com/en/document/read/54482334/loose-parts-by-schema
Prispevek (v angleščini) z dodatnimi informacijami o različnih shemah: https://reachformontessori.com/play-schemas-fun-activities-that-help-your-child-develop/
Serija videev na temo igralnih shem:
Message- You got a transfer NoVE71. GET => https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=891dc0c9d259c6e82378224bc73073be&
ewgyj4