OTROCI IN USTVARJALNOST

Pri besedi »ustvarjalnost« se ne smemo omejiti le na pomen besede, ki se nanaša na umetnost. Ustvarjalnost se lahko nanaša tudi na izkazovanje interesa za znanost ali še splošneje – na način življenja in bivanja (Blake Soule, 2008).

Že pri najmlajših lahko opazimo njihovo radovednost in hrepenenje po raziskovanju vsega kar jih obdaja. Otroci za ustvarjanje potrebujejo mir in čas, da se miselno zberejo ter poiščejo primeren prostor, kjer si dodelijo različne vloge in naloge. Pri mlajših gre predvsem  za raziskovanje prostora in vsega kar se da prijeti, okusiti in doživeti, starejši pa se že zamotijo z ustvarjalno igro.

V današnjih časih se je v otrokovo doživljanje naselilo čezmerno umetnih vsebin – podobe iz televizije, računalnikov ter igric na tabličnih računalnikih. Vse več otrok ne more mimo blagajne v trgovini ne da bi glodali kakšen posladek. Po raziskavah  95% otrok starih 8-10 let ne pozna več zvezdnatega neba. Otroci so zasuti z raznovrstnimi igračami pri katerih se malokateri otrok, kaj hitro ne začne dolgočasit, saj imajo te igrače le en način uporabe (pritineš na rdeč gumb in zaigra ta pesmica ipd.). To nikakor ne spodbuja domišljije.

FullSizeRender_1

Kot starši imate velik vpliv na otroke, zato se morate prav vi potruditi, da bodo vaši otroci lahko razvili čut za ustvarjalnost.

Za spodbujanje otrokove ustvarjalnosti bi morali starši izražati svoja čustva, biti intelektualno in socialno neodvisni (tako mati kot oče ustvarjalnih otrok imata interese doma in zunaj doma), z otroki ravnati spoštljivo, jim nalagati odgovornosti. Odnosi v družini naj ne bi bili zaščitniški, hkrati pa tudi ne odklonilni. Velik nadzor staršev, avtoritarnost, dominantnost in številne prepovedi so značilne za družine neustvarjalnih otrok (Jaušovec, 1987).

IMG_0455

Nekaj predlogov, ki so se pokazali kot uspešni pospeševalci razvoja ustvarjalnosti:

– Medsebojno sodelovanje v družini, kot je vključevanje otroka v družinska opravila.
– Ustvarjalnost v medosebnih odnosih.
– Zanimanje staršev za otrokove probleme in njihovo sprotno reševanje
– Starševo dopuščanje, da otrok dela napake in se iz njih uči.
-Poseganje v otrokove zadeve samo v nujnih primerih ( preveliko poseganje v igri, vrstniških sporih, urejanje stvari v šoli…)

Zaviralci razvoja ustvarjalnosti pa so:

– Pretirana skrb, ki onemogoča razvoj samostojnosti in neodvisnosti
– Prevelika pričakovanja staršev, kot tudi učiteljev
– Zaščitniški odnos do otrokovih neopravljenih nalog
– Pretirana nadzor nad otrokovim življenjem, premalo zaupanja
– Računalnik, ki ubija domišlijo in ustvarjalnost

IMG_6819

Ko ste z otroki, se jim posvetite 100%, saj dobro čutijo kdaj ste jim naklonjeni in če ste v konstantni naglici vas lahko dojamejo za brezbrižne. Namesto, da jih posedete pred televizijo, jih peljite v naravo in jim dovolite, da jim narava s svojo čudovitostjo razburi domišlijo. Pomagajte jim nabrati rožice, listke in kamenčke s katerimi se bo vaš otrok igral. Ko dežuje pojdite ven, čofotat po lužah. Preberite jim pravljico, ali še boljše – izmislite si jo sami in s tem še spodbudite otroka, da naredi enako. V preteklosti smo iskali razvoj ustvarjalnosti v materialnem, v današnjih časih pa je pomembno, da starši predstavite otroku model preko katerega bo lahko otrok spoznaval aktiven način življenja, izkoriščal svoje potenciale in ustvarjalno preživljal svoj prosti čas.

Napisala: Ana Kuzma

USTVARJALNEDELAVNICEAD

Poglej tudi

Komentiraj