Uvajanje goste hrane je pomemben mejnik, ki pride na vrsto ravno takrat, ko se s svojim dojenčkom končno navadiš na neko rutino. Zaradi tega je to obdobje lahko stresno in zahtevno. Ker tokrat uvajamo gosto hrano že tretjič (in četrtič :)), bom skozi 3 prispevke poskušala prikazati, kako je uvajanje goste hrane v resnici lahko zelo zanimivo in igrivo obdobje, polno raziskovanja in spoznavanja hrane. 

Kdaj

 

Po priporočilih NIJZ, ki so skladna s svetovnimi priporočili, se uvajanje goste hrane začne pri 6. mesecih. Nekateri pediatri in patronažne sestre bodo svetovale, da začnete prej (od 4. meseca naprej), odvisno od otroka in pridobivanja na teži.

Nekatere smernice, ki so meni pomagale pri odločitvi, kdaj je pravi trenutek za uvajanje goste hrane za moje dojenčke, so:
– Ali otrok že samostojno sedi?
– Ali otroka hrana zamika, zanima, ko jo jeste vi?
– Ali otrok že prijema in drži predmete ter jih nosi v usta?

Ne hitite z uvajanjem zato, ker uvajajo vsi okrog vas. Nikamor se vam ne mudi in ničesar ne boste zamudili. Hrano naj bi začeli uvajati do 26. tedna. Kasnejše uvajanje pa povezujejo z nekaterimi alergijami in prehranjevalnimi težavami. Uvajanje mora torej steči med 17. in 26. tednom, da ne zamudimo razvoja žvekalnega refleksa in da zagotovimo zadosten prehranski vnos železa. (Več: NIJZ)

Časovnica uvajanja za dojenega ali nedojenega dojenčka: 

  • Uvajanje goste hrane: do zaključka 6. meseca
  • Prilagajanje na družinsko prehrano: do zaključka 10. meseca
  • Otrok uživa prilagojeno družinsko prehrano: do 1.leta
Cilj uvajanja goste hrane je, da se otrok nauči jesti vse.

Kje

Priporočam poseben prostor, kjer bo otroku jasno, da je čas za hranjenje. Predlagam tudi, da v prostoru ni preveč dražljajev, ki bi otroka zamotili med osredotočanjem na hranjenje.

Idealen prostor je seveda jedilnica, ki naj bo čista in pospravljena. V njej naj ne bo TVja in ostalih elektronskih naprav.

Otrok naj ima svoj stolček (Super so na primer Cybex Lemo, Froc, Tripp Trapp). Na in okoli stolčka naj ne bo igračk.

Pri prostoru je zelo pomembna organizacija prostora. Na dosegu roke imejte krpe, slinčke, čistilo, da vse skupaj poteka čimbolj umirjeno in nekaotično.

Ko sva uvajala hrano z Ianom, sem posnela nekaj trikov, ki so meni prišli prav:

MINI TRIK: Dojenček lahko v stolčku sedi in “pomaga” že pri pripravi obroka. Tukaj sem se jaz vsakič lotila posebne animacije in otroku dajala za vonjati, potipati, polizati (kar se lahko seveda) še nepripravljene sestavine in razlagala, kaj pripravljam. Se mi zdi, da sta se otroka tako obroka bolj veselila, si brisala sline in komaj čakala, da poizkusita, kaj smo pripravili 🙂 

Kako

Glede načina uvajanja si stroka (in starši) niso povsem enotni. Nekateri prisegajo na postopno uvajanje živil, drugi na takojšnje. Nekateri so za kašasto obliko, drugi za BLW (več o BLW obliki).

Jaz sem se obakrat lotila postopnega uvajanja, zato delim to verzijo. Pri Nini BLW metode še nismo poznali, zato sem uvajala s kašicami, pri Ianu pa sem kombinirala kašice in BLW.

Uvajanje goste hrane začnemo z zelenjavo in sadjem, ki naj bosta lokalna, sezonska in ekološka.

Postopno uvajanje živil: 

– začnemo z eno do dvema čajnima žličkama in postopno povečujemo količino (eksponentno 🙂 – naslednji dan 4, potem 8…)

– pri uvajanju goste hrane se ne obremenjujemo toliko s tem, kateri obrok je, saj uvajanje še ne nadomešča obrokov, vseeno pa je dobro vedno ob istem času preizkušati nova živila, zaradi rutine. Jaz sem uvajala okoli 11-12 ure, kot priprava na kosilo

– šele ko otrok eno živilo sprejme, se doda novo. Ne hitite! Otrok naj živilo otipa, povonja, preizkusi, se poigra!

novo živilo se doda lahko samostojno ali kot mešanica (Ko uvede korenček, se na primer doda koleraba, ni treba kolerabo spet posebej. Enako velja pri uvajanju žit.))

Uvajanje živil si sledi tako: 
– zelenjava (po 4. mesecu)
– žita, meso, ribe, rumenjak (po 6. mesecu)
– sadje (po 8. mesecu)
– mlečni izdelki (po 9. mesecu)

Hrano se pripravlja BREZ soli in sladkorja! Že takoj na začetku pa se lahko doda začimbe in hladno stiskano olje. Izbirajte začimbe, ki pomagajo pri prebavi (kumina, komarček, janež, majaron, timijan, bazilika…). Hladno stiskana olja dodate kot eno čajno žličko npr. repičnega/olivnega/bučnega… olja, ki ga dodate na že pripravljeno jed.

Pri izbiri živil iščite znak za ekološko pridelavo!

Kaj:

  • uvajati začnemo z lokalno, sezonsko, ekološko zelenjavo ali sadjem (s čim začnete je torej odvisno od letnega časa)
  • uvajanje začnemo z enim živilom, ne takoj z mešanjem
  • postopno dodajamo (v tem vrstnem redu): žita, ribe, meso, mlečne izdelke
  • pri izbiri pazite, da zelenjava/sadje ni pretežka in ne napenja
  • v Sloveniji se največkrat začne z uvajanjem korenčka, jabolka, bučke, banane
  • v ZDA velikokrat začnejo uvajanje z avokadom, zaradi strukture in neznačilnega okusa

Pred dopolnjenim prvim letom starosti NE UVAJAMO naslednjih živil:

  • soli,
  • medu,
  • sladkorja (namiznega, rjavega, kokosovega sladkorja, fruktoze, glukoze, glukozno fruktoznih sirupov, javorjevega in agavinega sirupa),
  • kravjega mleka kot samostojnega obroka,
  • morskih sadežev,
  • beljakov,
  • ocvrte hrane,
  • pravega čaja, kave, kole,
  • gob,
  • surovih in toplotno neobdelanih živil živalskega izvora (surovo mleko, surovo meso, surova jajca)
  • izogibajte se tudi globoko zamrznjeni hrani.
Včasih so govorili, da ne začeti uvajanja z banano, saj je presladka in bo dojenček zato zavračal ostalo hrano. Jaz sem pri obeh banano ponudila dokaj hitro in ni imela vpliva na ostala živila. Tudi pri banani spremljajte oznake za fair trade in ekološko pridelavo.

Dodajanje tekočine

Čeprav naj dojenčki do 6. meseca ne bi potrebovali dodatne tekočine, sem jaz v poletnih mesecih dodajala po nekaj žličk prekuhane vode ali čaj iz kumine, komarčka in janeža (po 6 semen vsakega zavreš v litru vode), saj se mi je zdelo, da to zelo pomaga pri krčkih in hitrposti prebave.

Tekočino pa se mora nujno začeti dodajati, ko en obrok dojenja/hranjenja po steklenički zamenjaš za gosto prehrano. Najboljša izbira sta voda ali nesladkan čaj.

Od samega začetka naprej otroka vključujte v pripravo obrokov, da skupaj z njim zgradite dober odnos do hrane in živil.

Uvajanje goste hrane

Uvajanje goste hrane naj bo zabavno, ne stresno. Več kot bo stresa pri hranjenju na začetku, slabši bo otrokov odnos do hrane.

Če vidite, da vam uvajanje povzroča veliko stresa, mogoče prosite partnerja/partnerko/babico/dedka/prijateljico/svetovalko, da vam pomaga! 

Uvajanje goste hrane je tudi super način za ureditev celotnega družinskega jedilnika. Izkoristite ta čas za spoznavanje novih živil (kvinoja, kus kus, zelenjava, sadje) ali živil, na katera ste pozabili (leča, ješprenj, ajda) in obogatite družinsko prehrano.

V primeru kakršnihkoli težav pri uvajanju, se obrnite na svetovalca ali pediatra. Vse težave je najbolje rešiti čimprej.

Naj bo zabavno! Za zdrave in močne otroke! Dober tek!

Za konec

Kupljena sadje in zelenjava sta lahko zelo prazna, kar se okusa in hranil tiče! Ker živimo v centru Ljubljane in nimamo svojega vrta, zaradi tempa življenja pa nam ne uspe vedno na tržnico ali h kmetu, sem se odločila, da bom malo pregledala sadje in zelenjavo pri večjih trgovcih.

Odkrila sem Lidlovo zelenjavo in sadje in bila presenečena nad izbiro ekološkega in doma pridelanega sadja in zelenjave! Tudi med uvoženim sadjem je ogromno fair trade in ekoloških izdelkov. Pazite na znakce in kupujte zdravo!

Več o vsem tem najdete na mojem IG profilu (KLIK) pod Highlightom Naša super hrana! Preberete pa lahko tudi, zakaj sem se tega lotila in kako razmišljam: Ljubezen se okuša (Naša super hrana)

 

PREBERI ŠE: 

Ljubezen se okuša (Naša super hrana)

UVAJANJE GOSTE HRANE – NOVE SMERNICE ali ZAKAJ MAMICE TAKO ZELO “KOMPLICIRAMO”

Kaj potrebuje dojenček za dober gibalni razvoj

Mamica 6 letne navihane Nine in malčka Iana, blogerka, učiteljica in inštruktorica Plesnega pilatesa. Želim si, da bi na Mamini mazi vsaka mamica našla oporo, podporo in ljubezen, ki si jo lahko med sabo nudimo le mamice.



Poglej tudi

Naroči se
Obvesti me o
0 Comments
Inline Feedbacks
Prikaži vse komentarje