Ideje za otroke: Ura teče, nič ne reče
Tematika današnje zabave je ČAS. Letos ga imamo po eni strani ogromno, po drugi pa zelo malo na razpolago.
Čas je že tako relativen, za otroke pa je sploh težko dojemljiv, saj živijo v trenutku. Tu bi se od njih lahko ogromno naučili. Vseeno pa je poznavanje časa in njegova organizacija pomembna za kakovostno življenje.
Na kup sem zbrala ideje za otroke, malo večje otroke in odrasle.
IDEJE ZA OTROKE
Ideje so med seboj povezane, a lotite se lahko vseh ali samo ene. Tudi vrstni red je vaša izbira.
Ustvari peščeno uro
Potrebujete:
Ura:
– 2 enaki plastični steklenici (ali stekleni, če sta manjši in imata dovoljšen naklon v vratu)
– Selotejp
– Lepilo
– Karton / plastiko
– Žebelj in kladivo
Polnilo:
Pesek / riž / bleščice / sol / sladkor
Svojo peščeno uro lahko napolnite s čemerkoli, a upoštevajte, da je njen namen štetje časa in da je od polnila odvisno, koliko časa bo preteklo, da se iz enega konca prelije v drugega. Glede na polnilo pa je odvisno tudi, kako veliko luknjo boste naredili vmes. Ne sme biti ne prevelika, ne premajhna.
Optimalen čas naše peščene ure je: 2 ali 3 minute.
Če boste uporabili riž, sladkor, pesek ali sol, lahko vse skupaj pobarvate, ali pa razdelite na več delov in pobarvate vsak del s svojo barvo.
Če boste uporabili bleščice, dodajte malo vode, ki bo bleščice nosila okrog. Lahko pa nekaj bleščic dodate kateremukoli polnilu.
Okrasitev:
Okrasne trakove / barvna lepila / jedilne barve / mehke kroglice / peresa / nalepke… po želji
Pri okraševanju si pustite proste roke. Pazite le, da okrasje ne zakriva pogleda na iztekanje časa.
USTVARI VODNO URO
Ustvarite lahko tudi domačo vodno uro.
Potrebujete:
Ura:
– 2 enaki plastični steklenici
– Selotejp
– Lepilo
– slamico
– Žebelj in kladivo
Polnilo:
Voda
Jedilno olje
Jedilne barve
Obstojne flomastre / nalepke za okrasitev
Navodila:
1. Pokrovčka z zgornjo stranjo zalepi skupaj s selotejpom okoli in okoli.
2. V pokrovčka naredi dve luknji za slamici.
3. Vstavi slamici na vsako stran tako, da na vsaki strani gleda ven 2/3 ene slamice. Če je med luknjo in slamico prostor, zatesni s sekundnim lepilom.
4. V eno steklenico skoraj do roba (pusti 1 cm) natoči jedilno olje in jo trdno zapri s pokrovčkoma (pazi, da se je lepilo že posušilo).
5. V drugo steklenico do roba natoči vodo in dodaj nekaj jedilne barve za boljši učinek.
6. Zapri s steklenico z oljem in hitro obrni, da bo olje v spodnji steklenici. Opazuj čarovnijo 🙂
7. Steklenico lahko okrasiš z risbami, nalepkami, trakovi….
Slikovna navodila: TUKAJ
Tabata je visokointenzivna vadba, ki je razdeljena na sklope aktivnosti (20 sekund) in počitka (10 sekund).
Otrokom bo tabata zagotovo zelooo zabavna, hkrati pa bomo vsi skupaj videli, kako lahko 20 sekund mine najpočasneje na svetu in 10 sekund najhitreje na svetu 🙂 Čas je zagotovo relativen.
Preden začnete, si vzemite dovolj prostora, se naučite, da je WORK vadba in REST počitek in že ste pripravljeni! 3, 2, 1 ZDAJ!
Tabato lahko ponovite večkrat zaporedoma, večkrat na dan, vsekakor pa večkrat na teden. 😉
ZAPLEŠI: URCA
Tole je idealen ples za tematiko o času in urah 🙂 Me prav zanima, koliko časa potrebuješ, da se ga naučiš 😉
Čas je zelo pomemben tudi v kuhinji. To bomo pokazali s kuhanjem jajc, ki se glede na čas kuhanja skuhajo drugače.
Potrebujete:
2 jajci
2 posodi
vodo
sol
Uvod:
Z otroki se pogavarjajte o kuhanju in temu, kaj se zgodi, če se kaj kuha / peče predolgo ali premalo. Povejte, da boste danes naredili eksperiment z jajčki. Vsa jajčka bodo užitna, a bodo prišla ven v različnih oblikah.
Vzamemo dve posodi z vodo, v obeh vodo rahlo osolimo (da se bodo lažje lupila) in zavremo. Nivo vode naj bo tako visoko, da se bodo jajca dobro potopila notri.
Mehko kuhano jajce in TRDO KUHANO JAJCE
V eno posodo (ko zavre) potopimo 2 jajci. Ogenj znižamo. Prvo jajce pustimo v vodi 3 in pol minute in ga vzamemo ven. Drugo jajce vzamemo iz vode po 10. minutah.
Za današnjo bralno idejo sem izbrala basen, ki govori o času, starosti, izkušnjah in zapuščini.
Otrokom razložite, kaj so basni, da v njih nastopajo živali ali rastline, da se iz njih vedno česa naučimo. Recite jim naj pozorno poslušajo in psokušajo ugotoviti, kaj bi bil nauk te basni (mlajšim otrokom samo preberite basen, se jim bo vsidrala nekam v podzavest brez dodatnega pogovora, ki jih lahko samo zmede).
PREBERITE BASEN HRAST IN ŽELOD
Več sto let star hrast je stal na zelenem travniku. Veliko težav je doživel svoje dni na svetu. Strašna moč viharjev se je mnogokrat zaletavala z vso silo v kosate veje in zmeraj se je ponosno branil; toča in mraz sta mu večkrat prizadela hude muke. mnogokrat se je topil v solzah in trepetal v mrazu.
Zdaj ga tlači starost, veja za vejo ovene, odmre in se posuši, le še malo življenja čuti v deblu. Gospodar je že pred letom izrekel sodbo nad njim, da ga bo posekal.
Zadnje leto svojega življenja zbere že vse slabotne moči in obrodi še nekaj želodov. Zlasti en želod neguje zelo skrbno, ker želi, da bi lepo dozorel, padel v zemljo in podedoval njegov prostor.
Nekega jesenskega dne mu takole govori: »Ljubi sinko! Z menoj bo skoraj pri kraju. Ie malo življenja čutim še v starih žilah. Polašča se me velika slabost, nič več se je ne morem ubraniti. Skoraj bo po meni. Toda pomni! Moje mrtvo truplo bo vzlic temu ostalo v časteh. Razklali ga bodo na kose, stesali v doge in naredili sode. V sebi bom hranil žlahtno vinsko kapljico in še dolgo let bosta slovela moja čast in dobro ime.
Če hočeš, da se bo tudi tebi kdaj tako godilo, ne bodi prevzeten in ne hodi blizu svinj. Te so tvoji najhujši sovražniki. Če te dobe, te bodo pohrustale in drevesa iz tebe nikoli ne bo. V zemljo moraš priti, če hočeš očetu enak bili in dočakati stare dni.«
Tako je govoril stari umirajoči hrast svojemu sinu — želodu, ker mu je otrokova sreča delala velike skrbi. Želod pa se je očetovim besedam posmehoval in si na tihem mislil: »Kaj neki starček blodi; se že pozna, da se mu od starosti možgani kisajo. Dovolj sem pameten in vem, kaj mi je potreba. Ne maram za prazne čenče.«
Vtem je zapihal veter. Želod se je na veji prevzetno zibal, se izluščil iz skledice in treščil na tla. Svinja je zaslišala škrebet, privihrala in ga požrla.
Nauk (naj ga poskušajo otroci sami ugotoviti): “Otroci! Spoštujte starše in ne zametujte njihovih zlatih besed!”
Otrokom pokažite 3 risanke, ki smo jih gledali včasih in jih vprašajte, kakšne se jim zdijo. Nekatere risanke so brezčasne 😉
Otroci sicer res živijo za trenutek, a se težko ustavijo. Vaje za umirjanje jim bodo pomagale, da za trenutek obstanejo, zadihajo in se umirijo.
OPAZOVANJE PEŠČENE URE
Vzemite peščeno ali vodno uro, ki ste jo izdelali danes (ali če jo imate doma). Uro postavite v višino oči in jo obrnite. Opazuje zrnca / vodo, kako padajo / se pretaka. Ko se čas izteče, spet obrnite.
OPAZOVANJE ROJSTNODNEVNE SVEČKE
Svečko zapičite v negorljivo podlago in jo prižgite. Postavljena naj bo v višini otrkovih oči. Podobno kot pri prvi vaji, gre za opazovanje poteka časa. Tokrat čas svečko spremeni in otrok opazuje, kako gori. Pazite na varnost!
VIZUALIZACIJA
Vizualizacija je dokazano odlična metoda za soočanje s stresom in je priporočljiva tudi za otroke. Danes naj bo ta vaja uvod v vizualizacijo, v naslednjih dneh pa bom kakšno odvodila in objavila video, da ji boste lahko sledili.
PRIPRAVA
Poiščite miren prostor, v katerem naj se otrok uleže na hrbet. Nogi naj bosta stegnjeni, roki ob telesu, dlani naj obrne proti stropu. Zapre naj oči, vi pa ga vodite z mirnim glasom. Za ozadje prižgite TO GLASBO (klik), a naj bo dovolj tiha, da vi lahko govorite nežno in ne preglasno. Vizualizacija naj bo dolga 3 – 7 minut.
OBISK SREČNEGA PROSTORA
Z mirnim glasom povejte otroku (govorite umirjeno in počasi, a tekoče, brez daljših premorov):
Zapri oči, poslušaj ptičke in glasbo. Ptički pojejo in letajo. So modri, oranžni, rjavi, rdeči. Slišiš, kako pojejo? Predstavljaj si, da si skupaj s ptički in jih gledaš, kako letajo okoli tebe. Prijazni so, pozdravljajo te in ti želijo lep dan. Hodiš med njimi in se smehljaš. Opazuješ jih in poslušaš in ko pridejo dovolj blizu tebe, jih pobožaš.
V daljavi zagledaš majhno hišico, ki ti je zelo všeč in se sprehodiš do nje. Ptički te ves čas spremljajo in pazijo nate. Vstopiš v hiško, ki ima samo eno sobo. Dobro si jo ogledaš in vidiš, da je točno taka, kot je tebi najbolj všeč. Tvojih najljubših barv, polna slik tvoje najljubše živali, z vsemi tvojimi najljubšimi igračami in knjigami (prilagodite po tem, kako dobro poznate otroka). Skozi okno slišiš ptičke.
Igraš se, poješ, plešeš (vstavi dejavnost, ki jo ima otrok rad) in potem počivaš. Počutiš se dobro in veselo. Smejiš se in pri srčku ti je toplo. Še enkrat se nasmeješ, pospraviš vse nazaj na svoje mesto in se posloviš. Ptički te spet spremljajo nazaj. Pobožaš jih, se jim nasmejiš in poveš, da še prideš. Ptički ti povejo, da te bodo vedno čakali in da bo hišica vedno tukaj, ko jo boš potreboval. Veselo se nasmeješ in pomahaš. Se vidimo!
Tako, dobrodošel / la nazaj. Ne odpiraj še oči, pomigaj le s prsti na nogah. Pa s prsti na rokah. Pomigaj z boki in obrni glavo desno in levo. Štejem do 10 in ti počasi odpri oči. 1, 2, 3, ….
Ležiš na hrbtu in objemi svoji koleni. Malo se zazibaj levo in desno in naprej in nazaj. Vsedi se in se nasmej.
ZA STAREJŠE OTROKE
Vse današnje aktivnosti so primerne tudi za starejše otroke. Lahko pa jih povabimo še k naslednjim nalogam:
MOJ ČAS in ČAS MOJE DRUŽINE
Odgovori na vprašanja:
- Kdo pri vas doma organizira čas? Zakaj?
- Za kaj najraje porabljaš čas?
- Za kaj bi si želel več časa in za kaj se ti zdi, da ga porabiš preveč?
- Kako bi to spremenil?
- Za kaj tvoja mama in oče porabljata največ časa?
- Za kaj bi ga morala porabljati več?
- Za kaj bi ga morala porabljati manj?
- Če bi lahko ti razporedil celoten družinski čas za naslednji vikend za vse člane družine, kako bi ga razporedil? Napiši urnik na velik list papirja.
Preberi pesem
Feri Lainšček, PROSTI ČAS
Kaj vemo o času? Da gre in mineva.
Je zdajšnji, pretekli, prihodnji in večni.
Nam gleda na ure, ne mara zamude
in teče prehitro, ko skupaj smo srečni.
Najboljši od časov so časi svobodni,
najlepši pa čas, ki porabiš ga zase.
Lahko ga po svoje deliš in sestaviš,
lahko le skomigneš pa rečeš »ne-da-se«.
Zato si želimo več prostega časa,
Več časa za sanje, za ždenje, cartanje,
za urice polne prijetne bližine
in tihe trenutke za samost in branje.
Želimo si čas za otroško veselje,
za družbo, za igro, za noro zabavo,
za možnost, da včasih res gremo po svoje
in polni nemira se zleknemo v travo.
Vse želje so skupne in tudi posebne.
Vsak nosi kaj v srcu, kar drugi ne čuti.
Življenje je čudež in vse je mogoče,
ko ptica mladosti razpira peruti.
Odgovori na vprašanja:
- Ti je pesem všeč?
- Zakaj ja / ne?
- O čem govori?
- Kaj pomeni, da čas teče hitreje, ko smo srečni in skupaj?
- Se ti je to že kdaj zgodilo?
- Kdaj teče čas počasneje?
- Kaj ti najraje delaš, ko imaš čas zase?
S starejšimi otroki se lahko poleg mehko in trdo kuhanega jajca naučite skuhati tudi popolno poširano jajce. To je najtežja oblika priprave jajca, a se trud ob rezultatu zelo izplača.
Potrebujete:
Jajce
vodo
3 žlice kisa / 1l vode
Navodila:
- Zavrite vodo v večji posodi. Dodajte kis.
- V kozarec ali manjšo posodico ubijte jajce. Pazite, da se rumenjak ne razlije.
- Zmanjšajte ogenj, da voda še vedno nežno vre.
- S kuhalnico pomešajte vodo, da se na sredini posode naredi vrtinec.
- Jajce iz kozarca / posodice počasi vlijte v sredino vrtinca.
- Kuhajte 3 – 4 minute.
- Jajce previdno poberemo iz vode s penavko.
- Položimo na popečen kruh namazan z maslom in prerežemo.
Popolno poširano jajce je od zunaj lepo belo, beljak je strjen, ko ga prerežemo, pa se iz jega izlije tekoč rumenjak.
Ko boste usvojili tehniko priprave, lahko jajce položite na opečen kruhek ali toast, na katerega ste namazali avokadov namaz (zmešaj pol avokada in 2 češnjeva paradižnika, posoli). Po jajcu potresite malo soli in popra. Dober tek!
ZA DOJENČKE
Dojenčki koncepta časa še ne poznajo zares. Zato sem danes vključila nekaj idej za aktivno preživljanje časa z dojenčkom in nekaj idej, kako dojenčka zamotiti za minutko ali dve in si vmes privoščiti kavico. 🙂 Vse je v ravnovesju!
Bibarije (pesmi, rime, besedne zveze, ki vključujejo tudi dotik, ali prstne igre) so odličen način za preživljanja časa z dojenčkom. Užival bo v našem dotiku, ob poslušanju našega glasu, spremljanju naše mimike in pač ob tem, da se ukvarjamo z njim. 🙂
Nekaj mojih najljubših bibarij:
Biba torto meša (Mira Voglar)
Biba torto meša,
vija, vaja,
vija, vak. (S kazalcem krožimo po otrokovi dlani ali dojenčkovem trebuščku.)
Biba torto reže,
šlik, šlak,
šlik, šlak. (S kazalcem režemo torto po otrokovi dlani ali dojenčkovem trebuščku.)
En kos torte
ti dobiš, (Otroku ponudimo namišljen kos torte, s prsti ga nesemo proti njegovim ustecam.)
drugega pa
mala miš. (Drug namišljen kos torte pohrustamo mi. Ali otroka nežno požgečkamo po vratu.)
Medved stopa (Mira Voglar)
Medved stopa
copa cop,
copa cop,
copa cop. (Otroka položimo predse, njegovi nogi primemo za gležnje ter ju izmenično dvigujemo in postavljamo na tla. Noge naj bodo pokrčene, s podplati na tleh.)
Zajček skače
hop hop hop,
hop hop hop,
hop hop hop. (Primemo otrokovi roki in ploskam drugo ob drugo.)
Mala miška pa hiti
tike, tike, tike, ti. (S kazalcem in sredincem hitimo po otrokovem trebuščku ali bradi navzgor do brade, ki jo nežno požgečkamo.)
Gosenica
Gosenica je lezla, počasi na drevo (S kazalcem in sredincem hodimo po otrokovem trebuščku.)
pomigala na dolgo, pomigala kratko. (S kazalcema oponašamo gibanje gosenice.)
Primigala je k meni (S prsti se premikamo po otrokovem trebuščku.)
vlonček sem jo dal (Levo dlan stisnemo v pest (lonček), desni kazalec potisnemo v stinjeno pest.)
nikar mi ne pobegni, zažugal sem, dejal. (Zažugamo.)
Ko v lonček sem pogledal (Pogledamo v stisnjeno pest.)
je notri ni bilo (Pokažemo ni-ni.)
pred oknom pa je letal metuljček prelepo. (Posnemamo let metulja.)
Še več bibarij najdeš tukaj.
Tudi dojenčku lahko že beremo. Svojega dojenčka vzamemo v naročje in mu beremo karkoli nam je zanimivo. Užival bo v naši bližini, ritmu besed in branje kmalu začel povezovati z ugodjem. Po mojih izkušnjah imajo malo večji dojenčki zelo radi ritem in rime, zato svojima dvojčkoma pogosto berem pesmi. Trenutno so nam najljubše pesmi pisateljice in pesnice Anje Štefan. Nekaj jih lahko najdeš tukaj.
Potrebujemo:
- plastenke
- bleščice / majhne bunkice / majhne predmete
- vodo
- tekoče lepilo ali gel za tuširanje
- jedilno barvo (ni nujno)
V plastenke damo bleščice (okolju prijazne bleščice lahko dobiš tukaj) in majhne predmete (če jih imamo) ter plastenke napolnimo z mešanico vode in lepila ali mešanico vode in gela za tuširanje (tako bo tekočina gostejša in se bodo stvari v plastenki počasneje premikale). Dodamo lahko tudi kakšno kapljico jedilne barve.
ZA STARŠE
Ker si preprosto zaslužimo 🙂
ČAS ZASE
Danes si vzemi čas zase. Kaj boš z njim počel/a je čisto tvoja odločitev <3 Pomembno je, da delaš nekaj, kar te pomiri, kar te veseli in napolni tvijo dušo.
Nekaj idej:
Online joga (klik TUKAJ)
Online meditacija (klik TUKAJ)
Beri zbirko poezij / roman / revijo
Poslušaj glasbo
Leži v miru in tišini 🙂
NAJINA ČASOVNICA
To je ideja za umeščanje trenutnega stanja vajine zveze na vajini skupni časovnici, skupni življenjski poti. Z njeno pomočjo se bosta sprehodila po preteklosti in načrtovala prihodnost.
Na list papirja narišita dolgo črto, ki bo predstavljala časovnico. Na njej označita:
– dan ko sta se spoznala (zraven obujajta spomine, kaj vse se ja takrat dogajalo v vajinih življenjih, kakšna sta bila, zakaj sta si bila všeč (ali ne :)).
– dan ko sta začela zvezo (spet obujajta spomine, kakšen je bil tisti čas, kaj se je dogajalo v svetu, kaj v vajinih življenjih, če imata kakšne fotografije, jih izbrskajta)
– pomembne datume (poroka, otroci, … in se spet pogovarjajta o njih)
– datume, ki so vama ostali v spominu (vajinih potovanj, skupnih aktivnosti, dogodkov, ki se jih spominjata, poglejta fotografije…)
– današnji datum (pogovarjajta se o tem, kakšna sta danes, sta se kaj spremenila, kakšna je vajina zveza danes)
– poglejta v prihodnost in se pogovarjajta o tem, kakšne točke bi si želela na vajini skupni časovnici v prihodnosti.
Dodatna ideja: Izberita nekaj fotografij iz vajine zveze, ki jih bosta obesila po stanovanju, da jih vidijo tudi vajini otroci in vas vse skupaj opominjajo, da brez vaju, ne bi bilo vas.
Bodita odkrita, spominjajta se vajine skupne poti, poglejta koliko čudovitih točk je že za vama, kaj vse sta že doživela in se veselita naslednjih točk, ki bodo še lepše in posebne na svoj način. <3
ANJA OMAN
Mamica 6 letne navihane Nine in malčka Iana, blogerka, učiteljica in inštruktorica Plesnega pilatesa. Želim si, da bi na Mamini mazi vsaka mamica našla oporo, podporo in ljubezen, ki si jo lahko med sabo nudimo le mamice.
Petra
Hvala, za super ideje. .. Sem prebrala tudi za prejšnje dni in bom delila med prijateljice…Bomo zagotovo uporabili, tako za otroka kot za naju… Samo, da se pozdraviva, naju je zdelala tale korona
ANJA OMAN
O joj, čimprej se pozdravita! Hvala za lepo sporočilo in za deljenje! <3